صادرات خشکبار از ایران

همه ما می دانیم که صادرات برای یک کشور بسیار مهم است. ایران یکی از کشورهایی است که کالاها و اجناس زیادی را به کشورهای دیگر دنیا صادر می کند. یکی از مواردی که ایران در صادرات آن بسیار موفق است، صادرات خشکبار است. امروزه توسعه صادرات یکی از مهمترین برنامه های اقتصادی کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای تک محصولی وابسته به نفت است. خشکبار ایرانی مانند پسته، زعفران، خرما، انجیر، کشمش، زرشک و بادام از ایران صادر می‌شود و مزیت‌های نسبی زیادی در درآمد کشور دارد و می‌تواند بسیار سودآور باشد. این امر موجب ارز زایی و ایجاد اقتصاد با ثبات برای کشور می شود و از سوی دیگر با ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه به رشد صنعت و اقتصاد کشور کمک می کند. ایران به دلیل گستردگی و داشتن محصولات کشاورزی متنوع، از تنوع زیادی در زمینه خشکبار برخوردار است. سالانه هزاران تن خشکبار به کشورهای خارجی صادر می شود و از این طریق ایران سود خوبی کسب می کند. کشورهای آسیایی و اروپایی بیشترین واردات خشکبار از ایران را دارند. آجیل ایران بیشتر به کشورهای اروپایی، چین، روسیه، ژاپن، عراق، برزیل، استرالیا، کانادا، تاجیکستان، ترکیه، سوریه، عمان و سایر کشورها صادر می شود. با توجه به شرایط اقلیمی ایران و کیفیت مناسب محصولات کشاورزی، می توان فرصت بسیار خوبی را برای صادرات خشکبار به بازارهای سراسر جهان فراهم کرد. محصولات طبیعی، قند کم و سلامتی از جمله عوامل موثر بر گرایش و افزایش مصرف آجیل در کشورهای مختلف است. آجیل و خشکبار ایرانی در دنیا بسیار معروف است و کیفیت بالایی دارد و به همین دلیل خریداران زیادی دارد. متداول ترین الزامات برای صادرات خشکبار در زیر ذکر شده است.

محصولات مهم صادراتی خشکبار ایرانی

چهار محصول عمده خشکبار صادراتی پسته، کشمش، انجیر خشک و خرما است. در زیر به اختصار توضیح داده شده اند.
پسته
 پسته یکی از محصولات اصلی صادرات غیرنفتی ایران است. اگرچه صادرات پسته ایران در سال گذشته کاهش یافته است، ایران همچنان یکی از 10 صادرکننده برتر پسته در جهان است و سالانه مقادیر زیادی پسته به سراسر جهان صادر می شود. کیفیت پسته ایرانی بسیار خوب است اما متاسفانه گاهی اوقات بسته بندی نامناسبی دارد. ایران باید برای عرضه بهتر و بهبود محصولات صادراتی خود تلاش کند.
کشمش
یکی دیگر از محصولات در زمینه آجیل و خشکبار کشمش است که توسط ایران به بسیاری از کشورها صادر می شود. البته بیشتر این صادرات به کشورهای همسایه است.
خرما و انجیر خشک
خرما و انجیر خشک نیز از محصولات صادراتی مهم ایران است که هر ساله توسط ایران به کشورهای بسیاری صادر می شود. خرما برای بدن ما بسیار سالم است و به همین دلیل خریداران زیادی دارد. خرمای خشک ایرانی کیفیت بالایی دارد و بسیار خوش طعم است. 

موانع صادرات خشکبار

قطعاً موانع صادرات خشکبار و آجیل ارتباط مستقیمی با قوانین صادرات دارد که معادله ای دو طرفه است. وجود قوانین صادراتی یکی از مهمترین موانع صادرات خشکبار است و این دو مقوله ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. می توانید با مطالعه قوانین صادرات خشکبار به این موضوع پی ببرید. از مهمترین موانع صادرات خشکبار می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
کمبود محصولات تولیدی 
تحریم های اعمال شده در سال های اخیر 
وجود تعرفه های بسیار سنگین
رقابت سخت ایران با سایر کشورهای صادرکننده خشکبار از جمله ایالات متحده آمریکا: در آمریکا در هر هکتار سه تن پسته برداشت می‌شود، اما در ایران به دلیل سوء مدیریت کشاورزان، نهصد کیلوگرم پسته در هکتار برداشت می‌شود. با این وجود مشتریان پسته به دلیل طعم و چربی پسته ایرانی را با پسته دیگری تعویض نمی کنند.
تحویل ارز صادراتی به دولت.
افزایش قیمت محصولات و تمایل کمتر باغداران و کشاورزان به فروش محصولات خود با قیمت کمتر.

قوانین صادرات خشکبار

از جمله قوانین صادرات خشکبار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بسته بندی استاندارد محصولات صادراتی
 برای صادرات خوب به بسته بندی خوب نیاز دارید. محصولات باید در جعبه ها و کارتن های زیبا قرار گیرند و باید به طور دقیق بسته بندی شوند.
برچسب گذاری کلیه بسته های صادراتی
 شما باید محصولات صادراتی خود را برچسب بزنید تا همه بتوانند اطلاعات را بخوانند. نام محصول باید اعلام شود. باید مشخص شود که به طور طبیعی خشک شده یا شکر اضافه شده است (برای برخی از میوه های خشک). اطلاعات مربوط به آجیل باید حاوی مشخصات باشد، به خصوص اگر در پوست باشد. برای برخی از میوه های خشک که دارای دانه یا هسته هستند، برچسب باید این ویژگی را ذکر کند. علاوه بر رتبه بندی، مشخصات و سال ساخت محصول نیز باید روی برچسب آن قید شود.
گواهی بهداشت
اخذ و دریافت گواهی بهداشت از سازمان مربوطه که یکی از مهم ترین مراحل و قوانین صادرات خشکبار می باشد. محصولات صادراتی باید سالم باشند و به همین دلیل نیاز به اثبات سلامت دارند.
بارنامه
دریافت بارنامه از شرکت مربوطه و انجام کلیه تسویه حساب های مالی انجام بازاریابی لازم در کشورهای مقصد. این مرحله نقش عمده ای در تعداد فروش و سود شما خواهد داشت و یکی از مهمترین قوانین صادرات خشکبار است که می توانید قبل از هر صادراتی بازار خود را شناسایی کنید. بازاریابی و تبلیغات خوب می تواند به شما کمک کند تا بهترین کار را انجام دهید. پس این را یک چیز بسیار مهم در نظر بگیرید.

فواید خشکبار ایرانی

آجیل ایرانی از یک پوسته سخت و یک دانه تشکیل شده است که عموماً خوراکی و بسیار مغذی است. آنها خوشمزه و پر انرژی هستند همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. خوردن آجیل به طور منظم می تواند از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید باشد، مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی، و همچنین سطح کلسترول و تری گلیسیرید. با توجه به سطح بالای فیبر موجود در آجیل، آنها می توانند با وجود کالری بالا به شما در روند کاهش وزن کمک کنند. آجیل فواید زیر را برای سلامتی شما دارد:
آنها خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهند.
آنها التهاب را کاهش می دهند و پیری را به روشی سالم افزایش می دهند
آنها به عنوان نیروگاه های آنتی اکسیدانی در نظر گرفته می شوند.
استفاده از خشکبار یرانی در رژیم غذایی روزانه
آنها را می توان به عنوان یک میان وعده خوب برای رژیم های غذایی خاص مانند افراد دیابتی در نظر گرفت.
آنها را می توان به عنوان یک رویه سالاد مغذی برای گیاهخواران استفاده کرد.
می توان از آنها در دسرهای شرقی و بستنی استفاده کرد.
ایرانی‌ها هم در وعده‌های غذایی خود با برنج و هم در دسرها از آن استفاده می‌کنند.
از آنها می توان برای تهیه انواع سس مانند سس پستو پسته استفاده کرد.
آنها را می توان با غلات یا ماست به عنوان یک صبحانه فوق العاده مفید مصرف کرد.
 ایران هر ساله آجیل و خشکبار را به بسیاری از کشورها صادر می کند. صادرات خشکبار به شرط مدیریت صحیح می تواند به نقطه قوت صادرات ایران تبدیل شود. برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که صادرات این نوع محصولات به خوبی تقویت شود.
دسترسی سریع
پیوند ها
اطلاعات تماس با ما
تلفن: 02171057522 - 02122636396
موبایل: 09123116977
ایمیــل: safiran.event@gmail.com
 
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به هولدینگ سفیران (بازرگانی 77) می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح