صادرات محصولات کشاورزی از ایران

کشاورزی تنها بخش مهم اقتصاد است. این منبع اصلی امرار معاش در مناطق روستایی است که تقریباً 80 درصد جمعیت در آن زندگی می کنند. تقریباً دو سوم نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. اگرچه سهم آن به طور قابل پیش بینی رو به کاهش است، کشاورزی (زراعت، دام، شیلات و جنگلداری) یک سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و محصولات کشاورزی 32 درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل می دهند. بخش زراعی، به ویژه محصولات غذایی (عمدتاً برنج و گندم)، نقش غالب ایفا می کند و حدود 76 درصد از ارزش افزوده کشاورزی را به خود اختصاص می دهد اگرچه سهم کشاورزی غیر زراعی به دام و شیلات در اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. سال ها برنج محصول غالب است که 75 درصد از سطح زیر کشت را پوشش می دهد و 70 درصد از ارزش محصول را به خود اختصاص می دهد. ایران به عنوان کشوری با تنوع آب و هوایی قابل توجه یکی از متنوع ترین مناطق جهان از نظر پوشش گیاهی است. این امر امکان تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را در کشور فراهم می کند. اگرچه این ارقام نشان دهنده رشد نسبی صادرات محصولات کشاورزی طی چندین سال است، اما نوسانات این واقعیت ها و ارقام بسیار زیاد است و در بیشتر موارد عملکرد صادرات سالانه کمتر از پیش بینی سال است. این رویکرد، این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران طی سال‌های 1370 تا 1393 با تأکید بر شاخص رقابت پذیری نرخ ارز واقعی انجام شد. برای این منظور از روش داده های تابلویی برای محاسبه نرخ ارز واقعی دوجانبه یکپارچه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که نرخ ارز واقعی یکپارچه بر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران به طور معناداری مثبت است. همچنین نتایج نشان داد که درآمد ملی کشورهای واردکننده تأثیر مثبت معناداری بر تقاضای صادرات داشته و میزان آن بیشتر از نرخ ارز واقعی یکپارچه دوجانبه است. بر این اساس، با افزایش یک درصدی شاخص رقابت پذیری نرخ ارز واقعی دوجانبه و درآمد ملی، تقاضای صادراتی به ترتیب 0.19 و 1.41 درصد افزایش می یابد. در نهایت نتایج نشان داد که برخلاف دو متغیر فوق، قیمت نسبی صادرات تاثیر منفی معناداری بر تقاضای صادراتی ایران داشته است. صادرات کالاهای غیرنفتی در فعالیت های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و تأثیر آن بر رشد اقتصادی و نسبی غیرقابل انکار است. بنابراین تاکید بر بخش کشاورزی و توسعه صادرات در این بخش شرایط خوبی را برای حضور ایران در بازارهای بین المللی با تکیه بر مزیت های خود فراهم می کند. 
فرصت سرمایه گذاری
از نظر پتانسیل های قابل توجه در عوامل تولید و منابع بخش کشاورزی از جمله زمین های زراعی، اقلیم های متنوع و منابع طبیعی مانند جنگل ها و مراتع و ذخایر غنی ژنتیکی، این بخش سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی دارد و نقش قابل توجهی در ارتقاء آن ایفا می کند. صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال برای نیروی کار. بازار مالی این بخش نیز به دلیل نقش مؤثر در تأمین منابع مالی و سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود بازار مالی کارآمد که نیازهای مالی کشاورزان را با هزینه‌های نسبتاً پایین برآورده کند، یکی از پیش‌نیازهای توسعه کشاورزی تلقی می‌شود.
چشم انداز ایران
شرایط آب و هوایی ایران یکی از منحصر به فردترین شرایط آب و هوایی جهان است. داشتن آب و هوای چهار فصل یک مزیت برای عملیات کشاورزی در سراسر کشور است. اختلاف دما در زمستان بین گرمترین و سردترین نقاط گاهی اوقات حدود 50 درجه است. به طور کلی ایران با توجه به میزان بارندگی در یک منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.
مزیت نسبی در صادرات
برخی از مهمترین امکانات و قابلیت های زیربخش باغبانی عبارتند از:
اقلیم های متنوع و زمین های حاصلخیز برای تولید انواع محصولات باغی در نقاط مختلف کشور.
ظرفیت های قابل توجه توسعه زیربخش باغبانی (زمین های شیب دار، صخره ای، شور و بیابانی.
پلاسم جوانه و تنوع محصولات کشاورزی.
ظرفیت های مناسب و منحصر به فرد زیربخش کشاورزی برای حفظ و ایجاد مشاغل جدید.
امکان رشد محصولات ارگانیک در زیربخش کشاورزی.
مزیت نسبی اکثر محصولات کشاورزی از نظر تولید و ارزش اقتصادی هر واحد آبی.  
 مهمترین محصولات کشاورزی صادراتی
سالانه محصولات کشاورزی بسیاری از ایران به کشورها صادر می‌شود از جمله مهمترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران عبارتند از:
صادرات پرتقال
بیشتر پرتقال های صادراتی ایران را تامسون و بلاد می نامند، اما می توان نمونه های دیگری مانند پرتقال والنسیا، بیروت و ماندارین را نام برد. پرتقال تامسون زودرس رسیده است، اما پرتقال والنسیا به تازگی رسیده است. پرتقال صادراتی تامسون دارای پوستی صاف و نسبتاً سفت با رنگ نارنجی تیره و عطری منحصر به فرد و بسیار گوشتی است. با توجه به ارتقای سطح کیفی پرتقال های تولیدی ایران، میزان پرتقال های صادراتی هر ساله به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
صادرات کشمش
 در ایران کشمش هایی مانند کشمش طلایی، کشمش تیز و کشمش سبز کاشمر صادر می شود. کشمش از نظر تولید پس از خرما در رتبه دوم قرار دارد، اما در بازارهای جهانی بالاتر از خرما است. ایران در حال حاضر سومین صادرکننده کشمش در جهان است. ترکیه و آمریکا اولین و دومین صادرکننده کشمش در جهان هستند و بیش از 80 درصد صادرات کشمش در جهان توسط کشورهای ترکیه، ایران، یونان، آمریکا و شیلی انجام می شود. گرفتن. کشمش ایران به بیش از 100 کشور جهان صادر می شود. 
صادرات صیفی‌جات
انواع متنوعی از بادمجان، فلفل، کلم، کدو، گوجه‌فرنگی، خیار، کاهو و شلغم و غیره، جز صیفی‌جات هستند. ازآنجایی‌که کشور ما یک کشور چهار فصل است پس امکان کِشت انواع مختلف صیفی‌جات در تمام طول سال در ایران فراهم است. صادرات صیفی جات یکی از پرسودترین تجارت است.
صادرات کلم
بهترین کلم سبز، سفید و قرمز تولید شده در بهترین مزارع ایران را به صورت عمده، عرضه و به بازارهای جهانی صادر می کنیم. کلم‌های ایرانی مشتریان زیادی در سراسر جهان دارد. ایران از نظر تولید کلم یکی از کشورهای برتر دنیاست. سالانه بیش از 250 هزار تن کلم در ایران تولید می شود. 
صادرات کیوی
 کیوی از ایران یکی از تجارت های اقتصادی است که بازده سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. سالانه حدود 30 درصد از کل محصولات کیوی ایران به سایر کشورها صادر می شود و صادرات کیوی تازه ایران به ارزش 47 میلیون دلار در سال 2020 بالغ بر 104 هزار تن بوده است. اکثر کشورهای همسایه ایران و همچنین کشورهایی که فاصله کمی با خشکی و دریا دارند، واردکننده کیوی از ایران هستند و مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر از جمله کشورهای عراق، ترکیه، تاجیکستان، افغانستان، عمان، قطر، سوریه، بلاروس، اوکراین و سایر کشورها از واردکنندگان کیوی از ایران هستند.
صادرات خیار
به عنوان صادرکننده خیار ایرانی، بهترین کیفیت خیار را با قیمت رقابتی در اختیار شما قرار می دهد. ایران با داشتن ظرفیت بالایی در تولید خیار، چهارمین تولیدکننده بزرگ خیار در جهان است. خیار برای صادرات در بسته بندی بسیار شیک ارسال میشود.
محصولات مهم کشاورزی بسیار زیاد هستند در بسته بندی بهداشتی قرار می‌گیرند و به سایر کشورها صادر می‌شوند. تمام محصولات کشاورزی صادراتی بدون هیچ خرابی یا کپک هستند. محصولات کشاورزی ایران طرفدار زیادی دارد.
دسترسی سریع
پیوند ها
اطلاعات تماس با ما
تلفن: 02171057522 - 02122636396
موبایل: 09123116977
ایمیــل: safiran.event@gmail.com
 
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به هولدینگ سفیران (بازرگانی 77) می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح