رانچایز یک مدل از کسب وکار است که برای عرضه یک محصول یا خدمات به کار میرود. درواقع فرانچایز روشی است که درآن سرمایهگذار از طریق قرارداد حق امتیاز از ایده یک برند فعال استفاده کرده و با پشتیبانی دائمی آن برند کسبوکار خود را شروع میکند
برای اینکه بهتر متوجه این مدل از کسبوکار شوید رستورانهای زنجیرهای را در نظر بگیرید. میتوان با قرارداد اخذ امتیاز از صاحببرندرستوران و تحت حمایت او شعبه جدیدی را بازگشایی کنید. دراین قرارداد مبلغی به عنوان دریافت حقامتیاز به صاحببرند (فرانچایزر) داده میشود و مبلغی از فروش هم به او میرسد. درمقابل دریافتکننده حقامتیاز (فرانچایزی) حمایتهایی را دریافت میکند که شامل مشاوره انتخاب مکان، طراحی فضا، تعلیمات اجرایی، آموزش نیروها، کمک های اجرایی ومدیریتی در طول کارو حمایت در زمینه فروش می شود. تمام این موارد در نهایت منجر به یک سرمایهگذاری امن و بدونریسک خواهد شد
فرانچایزر چه کسی است؟ Franchiser
فرانچایزر صاحب اصلی برند است و حقامتیاز برند متعلق به اوست. وظایف اصلی فرانچایزر شامل آموزش های ابتدایی و پیشرفته، معرفی نیرویکار، مشاوره در زمینههای مختلف پیش از شروع و در حینکار، ثبت رسمی شعبه، افتتاح شعبه، بازاریابی اثربخش و فراگیر و مهم تر از همه مدیریت و سیاستگذاریهای کلان میشود.
فرانچایزی چه کسی است؟ Franchisee
فرانچایزی کسی است که در طی قراردادی حقامتیاز برند را دریافت میکند و موظف است علاوه بر هزینه حقامتیاز مبلغی از سود کار را هم به فرانچایزر بدهد. فرانچایزر همچنین وظیفه دارد قوانین شرکت را اجرا کند. برای مثال در رستورانهای زنجیرهای مالکیت هر شعبه متعلق به فرانچایزری هاست ولی شیوه اداره، منو و تم دکوراسیون مطابق با الگوی ثابتی صورت میگیرد که توسط فرانچایزر تدوین شده است.